E-Bike – Vragen en antwoorden

Wij hebben voor u de belangrijkste vragen en antwoorden over het onderwerp e-bike voor u op een rij gezet. 

Wat is het verschil tussen een  e-bike en pedelec?

In het normale spraak gebruik wordt e-bike gebruikt voor alle elektrisch aangedreven of ondersteunde fietsen. In het verkeer wordt onderscheid gemaakt tussen fieten en motorvoertuigen.  Daarom is het belangrijk te weten:

Fietsen met een trapondersteuning met een kracht tot  250 Watt gelden officieel als Pedelecs. Het begrip komt uit het Engels „Pedal Electric Cycle“ en beschrijft de soort aandrijving van de fiets, waarbij de berijder zelf trappen moet om en door de elektrische motor ondersteund te worden.  Pedelecs, of e-bikes van dit soort gelden in het verkeer als fiets.  

Intussen zijn er Pedelecs, die dankzij een krachtige ondersteuning zelfs tot 45 km/h rijden kunnen, de zogenaamde S- of Speed-Pedelecs. Zij gelden, samen met de zelfrijdende e-bikes, bv elektrische scooters die via een draaigreep de elektrische ondersteuning bedienen kunnen, volgends de verkeerswet als motorvoertuig. 

Is er sprake van een rijbewijs of verzekeringsplicht?

E-Bikes met een trapondersteuning tot  25 km/h, gelden volgens de verkeerswet als„normale“ fiets en hebben daardoor geen helmplicht/rijbewijs/ of verzekeringsplicht.

Zelfrijdende e-bikes en S-Pedelecs, die tot 45 km/h rijden, gelden als motorvoertuig. Het rijden op deze bikes is allen mogelijk met brommerrijbewijs. Velen hebben dat automatisch op hun gewone rijbewijs. Een goedgekeurde helm evenals een verzekering (en kenteken) zijn verplicht. Om veiligheidsredenen adviseren wij dringend om een helm te dragen. 

Waar mag met een  e-bike gereden worden?

Een e-bike met trapondersteuning tot 25 km/h geldt juridisch als fiets, indien mogelijk, moet met een e-bike op het fietspad gereden worden. Zelfrijdende e-bike en S-Pedelecs tot 45 km/h gelden als motorvoertuig, voor hen geldt de verkeerswet. De uitzondering is als door borden wordt aangegeven dat deze categorie gebruik mag maken van het fietspad. 

Moet de fiets of e-bike voldoen aan de eisen in de verkeerswet?

Voor fietsen en e-bikes gelden eisen als op de openbare weg gereden wordt:

 

De verlichting moet voldoen aan de wettelijke eisen en vooral ingeschakeld zijn in het donker.

 

Welke uitwerking heeft het weer op de werking van de  e-bike?

Over het algemeen is de techniek goed tegen kou bestand, de accu prestatie en daarmee de actieradius wordt wel degelijk daardoor negatief beïnvloedt. Idealiter bewaart u de accu op temperaturen van 10-20 graden, erg lage temperaturen kunnen de accu bij het laden beschadigen. 

Hoe overwinteren accu en e-bike?

U kloent uw e-bike het hele jaar gebruiken. Als u liever en pauze neemt in de winter, dan is het raadzaam de accu uit de fiets te nemen, de fiets goed schoon te maken, te drogen en daarna met een onderhoudsspray behandelen.  Idealiter overwintert de e-bike in een droge ruimte met constante temperatuur.  Laadt de accu 50-70 % op en bewaar hem op een droge vorstvrije plaats.  Haal de oplader uit het stopcontact.  En nog een tip: maak een notitie in uw agenda om in de eerste week van januari de accu nogmaals 50 – 70 % op te laden en tevens de banden op te pompen. Dan kunt u in het voorjaar uw e-bike goed voorbereid  uit de winterslaap wekken. 

Schaadt het gedeeltelijk vol laden de accu?

Dankzij moderne lithium ion technogie, hoef je geen angst meer te hebben voor het zgn. „Memory Effect“. Vroeger zorgde gedeeltelijk opladen voor het afnemen van de capaciteit, nu wordt zelfs door experts aangeraden om gedeeltelijk op te laden: het is zo mogeliojk binnen een of twee uur, bv. In de middagpauze, de actieradius sterk te verhogen. Het is raadzaam om in het buitenland een adapter stekker mee te nemen. 

Hoe kan een e-bike  getransporteerd worden?

In het algemeen kunt u de e-bike net zoals een normale fiets transporteren. Door het hogere gewicht is een dakdrager geen goede optie. Beter geschikt is een trekhaakdrager, waarbij sterk aan te bevelen is om de accu uit de hoeuder te halen en in de auto mee te nemen.

 

Hoe duur is een accu oplading?

Afhankelijk van het stroomtarief en de grote van de accu tussen de 8 en 10 cent. Berekend over 100 km bent u met 10 cent over deze afstand uiterst goedkoop onderweg. 

Welke waarden geven informatie over de capaciteit van de accu?

De capaciteit van de accu (Wh) is een combinatie van twee waarden: in de eerste plaats de spanning (Volt), die variërend 26V (bij oudere modellen), 36V of 48V bedraagt, en ten tweede de Ampère uren (8 Ah, 10 Ah, 11 Ah, 12 Ah, 15 Ah, 17 Ah,...). De verminigvuldiging  van beide waarden geeft de opgeslagen energie in de accu aan bv. 36V x 11 Ah = 396 Wh.

 

Welke factoren spelen bei de actieradius van de accu een rol?

Vele factoren hebben een behoorlijk invloed op de actieradius van een accu: naast de topografie, dus het aandeel in klimmen en dalen, is de druk inj de banden belangrijk, alsmede het toatel gewicht van e-bike en berijder. De verschillende aandrijfsystemen bieden over het algemeen een aantal niveaus van ondersteuning:  hier geldt hoe meer ondersteuning, hoe minder actieradius. Andere factoren van belang zijn o.a. de weersomstandigheden en de gekozen versnelling. Enkele systemen bieden de mogelijk om energie terug te winnen en daardoor de actieradius te vergroten. Dit geldt NIET voor middenmotoren. De aangegeven waarde van de fabrikant moeten als richting gezien worden. De actieradius van moderne accu systemen bedraagt gemiddeld tussen 80 – 100 km. 

Hoe lang „leeft“ mijn accu?

De lithium-ion accu, die in de meeste e-bikes gebruikt worden, hebben niet alleen een lange levensduur,  ze zijn ook milieuvriendelijker en lichter als haar voorgangers, de lood accus. Bovendien hebben ze een hoge opslagcapaciteit van tot wel 180 Wh/kg en het vroeger gevreesde Memory Effect, komt bij de actuele modellen niet meer voor. Daarom kann en mag de accu opgeladen worden, ook las de accu niet geheel leeg is. De meeste fabrikanten geven aan dat de accu minimaal ca. 700 tot 1000 laadcycle aan kan, voordat de accu merkbaar aan kracht inboet. Opladen van een halfvolle accu geldt ook als een halve laadcyclus. Bij een gemiddelde actieradius van ca. 80 km betekent dit dat met de e-bike in totaal 56.000 tot 80.000 km gereden kan worden. 

Hoe en waar kan de accu opgeladen worden?

Belangrijk: gebruik alleen het originele oplaadapparaat. Opladen kann in de regel direct bij de e-bike. Bij de meeste modellen kan de accu ook uit de fiets gehaald worden en op een andere plaats opgeladen. De optimale oplaadtemperatuur ligt tussen de 10-20 graden, in het algemeen zijn verwarmde ruimtes het meest geschikt om accu’s te bewaren. 

Kan ik met mijn e-bike een kinderaanhanger trekken?

Volgens de verkeerswet vallen e-bikes onder fietsen en mag een kinderaanhanger getrokken worden. Echter voor zelfrijdende e-bikes en speed pedelecs is dit verboden. 

Boetes en straffen voor kenteken?

Zelfrijdende e-bikes en speed pedelecs tot 45 km/h gelden als motorvoertuig. Daarom is een kenteken en verzekering verplicht.  Als deze categorie op de openbare weg aangehouden wordt zonder kenteken en/of verzekering of verkeerd gemonteerd kenteken dan kunnen boetes verwacht worden. Gewone e-bikes hebben geen verzekeringsplicht. Een diefstalverzekering is wel aan te raden. 

Bandenprofiel

Als bij zefrijdende e-bikes of speed pedelecs een banden profiel van minder dan 1 mm geconstateerd wordt dan kann een boete volgen. Zorg daarom voor goed en tijdig onderhoud van uw bezit. 

Alcohol in het verkeer

E-bikes met trapondersteuning tot 25 km/h gelden als fiets. Als u aangehouden wordt met teveel alcohol kan een boete of zelfs meer volgen. Dat geldt natuurlijk des te meer bij zelfrijdende e-bikes en speed pedelecs. Alcohol en verkeer gaan niet samen.

 

Hoe krijgt een e-bike een laag totaalgewicht?

E-bikes zijn gemiddeld zwaarder dan fietsen. Voor een deel ligt dat aan het gewicht vanm de motor en accu, maar de grotere krachten die een e-bike uitgeoefend worden hebben tot gevolg dat verschillende delen worden versterkt. Toch is het mogelijk door materiaalkeuze, net zoals bij een gewone fiets, het gewicht te verlagen.   Ook door de slimme keuze van de componenten kann het gewicht verder verlaagd worden.