Veelgestelde vragen

Hoe kunnen wij jou helpen?

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

De actieradius van een e-bike is het maximale aantal kilometers dat je kunt afleggen met een volgeladen accu. Een belangrijke vraag als je op het punt staat om een elektrische fiets te kopen en twijfelt over een accu van 400, 500 of 625 Wh. Want aan de hand van de inhoud van je accu wordt vaak bepaald hoe ver je kunt fietsen met trapondersteuning. De actieradius van een e-bike is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder bandenspanning, gebruik van versnellingen en op welke ondergrond je gaat fietsen. Lees verder over de actieradius van een e-bike of bereken hier jouw actieradius

In de meeste fietsen wordt een lithium-ion accu gebruikt. Die hebben niet alleen een lange levensduur, ze zijn ook milieuvriendelijker en lichter dan haar voorgangers. Bovendien hebben ze een opslagcapaciteit van tot wel 180 Wh/kg en hebben ze geen last van het voorheen gevreesde ‘Memory Effect’. Daarom kan en mag je de accu ook opladen als hij nog niet helemaal leeg is.

De meeste fabrikanten geven aan dat de accu 700 tot 1000 keer opgeladen kan worden, voordat de accu merkbaar aan kracht inboet. Het opladen van een halfvolle accu geldt als een halve laadcyclus. Bij een gemiddelde actieradius, van ongeveer 80 km, betekent dit dat je met de elektrische fiets tussen de 56.000 km en 80.000 km kan rijden.

Een elektrische fiets is een fiets met elektrische ondersteuning. Zowel de e-bike als een speed pedelec zijn elektrische fietsen. Er is wel een groot verschil tussen deze twee: de snelheid die behaald kan worden.

De e-bike

De e-bike is een fiets waarbij je in principe zelf helemaal niet hoeft te trappen. De snelheid regel je door een gashendel of een knop. Je kunt meetrappen als je wilt, maar dit maakt qua snelheid geen verschil. Bij een e-bike fiets je maximaal 25 km/h.

De speed pedelec

De speed pedelec oftewel speedbike heeft een topsnelheid van maximaal 45 km/h. Je kunt deze snelheid bereiken door zelf ook mee te trappen. Je mag ze alleen gebruiken op de rijbaan of bromfietspaden. Een speed pedelec valt in dezelfde categorie als een bromfiets, hierdoor is een helm verplicht.

Pegasus maakt gebruik van Bosch motoren, op dit moment zijn dat er vier:

  • Bosch Active Line
  • Bosch Active Line Plus
  • Bosch Performance Line
  • Bosch Performance Line CX

Lees alles over de Bosch motoren en de kracht die ze hebben.

Een elektrische fiets met een trapondersteuning tot 25 km/h, geldt volgens de verkeerswet als ‘normale’ fiets en hebben daardoor geen helmplicht, vereisen geen rijbewijs of verzekeringsplicht.

Een elektrische fiets met trapondersteuning tot 25 km/h geldt juridisch gezien als fiets. Je moet met een elektrische fiets dus, voor zover mogelijk, op een fietspad rijden

Voor (elektrische) fietsen gelden eisen als op de openbare weg gereden wordt:

  • Een witte lamp voor
  • Een rood achterlicht achter
  • Een witte reflector voor
  • Een rode reflector achter (niet hoger dan 600 mm)
  • Reflecterende banden Goed werkende rem(men)
  • Twee stroeve pedalen, met reflectoren
  • Goed werkende bel
  • De verlichting moet voldoen aan de wettelijke eisen en ingeschakeld zijn in het donker.

Over het algemeen kan de techniek van de elektrische fiets goed tegen warmte en kou. De prestaties van de accu en daarmee de actieradius wordt wel negatief beïnvloed als het heel warm of heel koud is. Wij adviseren om de accu te bewaren in een ruimte waar het 10 tot 20 graden is. Laat je fiets met een accu dus niet in de volle zon staan, en haal bij vrieskou je accu gewoon even van de fiets.

Natuurlijk kan je accu tegen regen, maar dagelijks volledig nat laten regenen raden we niet aan. Zet je fiets overdekt of neem je afneembare accu mee naar binnen. Lees meer over bewaren van je accu in onze blog.

Je kunt jouw elektrische fiets het hele jaar door gebruiken. Let er wel op dat de actieradius van je elektrische fiets minder kan zijn als het heel koud is. In onze blog geven we je tips om je elektrische fiets winterklaar te maken.

Je kunt je elektrische fiets het hele jaar door gebruiken. Als je toch liever een pauze neemt in de winter, dan adviseren wij de accu uit de fiets te nemen, de fiets goed schoon te maken, te drogen en daarna met een onderhoudsspray behandelen. Stal je elektrische fiets in een droge ruimte met constante temperatuur. Laadt de accu 50-70% op en bewaar hem op een droge, vorstvrije plaats. Haal de oplader uit het stopcontact.

Extra tip:
Maak een notitie in je agenda om in de eerste week van januari de accu nogmaals 50-70% op te laden en de banden op te pompen. Dan kun je in het voorjaar de elektrische fiets goed voorbereid uit zijn winterslaap wekken. Lees meer over bewaren van je accu in onze blog.

Dankzij moderne lithium ion technologie, hoef je niet meer bang te zijn voor het ‘Memory Effect’. Vroeger zorgde het gedeeltelijk opladen van een accu voor het afnemen van de capaciteit, nu wordt het zelfs door experts aangeraden om je accu niet helemaal op te laden. Daarom is het mogelijk binnen één of twee uur, bijvoorbeeld in de middagpauze, de actieradius van jouw elektrische fiets te verhogen.

Over het algemeen kun je de elektrische fiets op dezelfde manier als een normale fiets transporteren. Een dakdrager is geen goede optie omdat elektrische fietsen een stuk zwaarder zijn. Geschikter is een trekhaakdrager, waarbij we adviseren om de accu uit de houder te halen en in de auto te leggen.

De capaciteit van de accu (Wh) is een combinatie van twee waarden: in de eerste plaats de spanning (Volt), die variërend 26V (bij oudere modellen), 36V of 48V bedraagt. Ten tweede de Ampère uren (8 Ah, 10 Ah, 11 Ah, 12 Ah, 15 Ah, 17 Ah,...). De vermenigvuldiging van beide waarden geeft de opgeslagen energie in de accu aan bv. 36V x 11 Ah = 396 Wh.

Verschillende factoren hebben invloed op de actieradius van jouw fiets. De actieradius vermindert door:

  • Veel hoogteverschillen tijdens de rit
  • Een te lage bandenspanning
  • Veel gewicht
  • Denk aan bestuurder, bagage, passagier
  • Verkeerd gebruik van de versnellingen
  • Vaak remmen en opnieuw starten
  • Hoge gewenste ondersteuning. Hoe meer ondersteuning wordt gevraagd, hoe kleiner de actieradius is 
  • Weersomstandigheden: kou zorgt voor een kleine actieradius.

Enkele systemen bieden de mogelijk om energie terug te winnen en daardoor de actieradius te vergroten. Dit geldt niet voor middenmotoren. De aangegeven waarde van de fabrikant moet aangehouden worden. De actieradius van moderne accu-systemen bedraagt gemiddeld tussen 80 – 100 km. Lees meer over de actieradius van elektrische fietsen in onze blog.

 

Belangrijk is dat je de accu van je elektrische fiets altijd oplaad met het originele oplaadapparaat. Je kunt de accu direct opladen via de elektrische fiets. Bij de meeste modellen kan de accu echter ook uit de fiets gehaald worden en op een andere plaats worden opgeladen. De optimale temperatuur om de accu op te laden ligt tussen de 10 en 20 graden. Verwarmde ruimtes zijn het meest geschikt om accu’s te bewaren. Lees meer over bewaren van je accu in onze blog.

Remmen betekent controle. En hoe meer controle je hebt over je fiets, hoe hoger de veiligheid; voor jou, maar ook voor medeweggebruikers. De traditionele velgremmen vertragen het wiel door direct op de velg met zachte rubberen blokken druk uit te oefenen. Schijfremmen zitten vast aan de wielnaaf en worden. geremd via remklauwen die direct aan het frame verbonden zitten. Schijfremmen zijn simpelweg uitgevonden om meer remkracht te hebben terwijl je minder hard je rem inknijpt. Met schijfremmen rem je lichter en met meer controle. Lees er alles over in onze blog: Schijfremmen of velgremmen.

Bij een mechanische schijfrem wordt de kracht waarmee je in de remhendel knijpt via een kabel op de remblokjes uitgeoefend. Dit systeem werkt hetzelfde als bij conventionele remsystemen. Het voordeel van mechanische schijfremmen is dat deze eenvoudig te monteren zijn. Bij langdurig of intensief gebruik van de remmen zul je uiteindelijk merken dat de remkabel wat gaat oprekken en dat daardoor de remkracht kan afnemen. Het is dan tijd voor onderhoud of vervanging.

Hydraulische schijfremmen maken gebruik van een remschijf in het wiel en kabels met een hydraulische vloeistof. De rem werkt door olie die door de remleiding naar de remklauw wordt verplaatst. De druk die hierbij ontstaat, zorgt ervoor dat de zuigers in de remklauw zich tegen de remschijven aanduwen. Door in de remhendels aan je stuur te knijpen kun je de remkracht doseren. Het is een licht systeem, waarmee je gedoseerd kunt remmen.

De kracht van de motor van een e-bike noemen we trekkracht, dit wordt uitgedrukt in Nm (Newton meter). Hoe hoger de Nm, hoe sterker de motor is. Bedenk voor je jezelf wat je met de elektrische fiets wilt doen. Maak je vooral korte tochtjes in de stad? Of wil je ook langere fietsritten maken tussen heuvels of steile wegen? Houd wel rekening mee dat fietsen met een krachtige motor ervoor zorgt dat je accu sneller leeg gaat. Voor de Pegasus e-bikes gebruiken we vier verschillende Bosch motoren.

De rotatiesensor wordt ook wel bewegingssensor genoemd. Deze meet of de pedalen van je e-bike draaien. Een rotatiesensor registreert alleen de trapfrequentie en niet de trapkracht en vergelijkt deze met de gekozen ondersteuningsstand. Wanneer je begint met fietsen, wordt met een kleine vertraging de ondersteuning gestart. Dit houdt in dat na het wegrijden vanuit stilstand je e-bike je niet direct ondersteuning geeft. De ondersteuning start vaak pas nadat je een halve of hele keer je trappers heb rondgedraaid. Stop je met trappen of rem je, dan stopt de ondersteuning. Ook dit gebeurt met enige vertraging.

Een trapkrachtsensor registreert niet alleen of de pedalen draaien, maar meet ook hoeveel kracht je zet op de pedalen. De motor van je elektrische fiets wordt op basis van deze informatie aangestuurd en geeft direct meer of minder ondersteuning. Dit gebeurt meteen, zonder vertraging. Zo fiets je altijd met de juiste ondersteuning. Meer weten over de verschillen tussen deze sensoren? In deze blog zetten we alle voor- en nadelen van de rotatiesensor en trapkrachtsensor op een rijtje.

Regelmatig schoonmaken verlengt de levensduur van je fiets. Daarnaast is een schone fiets ook een veiligere fiets: je bent beter zichtbaar met gepoetste reflectoren en je hebt beter zicht als je verlichting niet wordt belemmerd door een stoflaag. Maak je fiets daarom regelmatig schoon! Dit kan eenvoudig met een zachte borstel en een warm sopje, de ketting en de remblokjes maak je schoon met een oude tandenborstel of een kleine borstel.

De ketting drijft het achterwiel aan. Belangrijk dus dat deze goed onderhouden wordt zodat alles gesmeerd verloopt. Verleng de levensduur van je ketting door je ketting geregeld schoon te maken en te smeren. Dit doe je door de ketting eerst te reinigen met een ontvetter om hem vervolgens te smeren met kettingolie, teflonspray of siliconenspray. Draai de ketting een paar keer rond om de olie goed te verspreiden. Verwijder de overtollige olie met een doek om oliespatten op je kleding te voorkomen.

Een Belt Drive is een met carbon (een sterke koolstofvezel) versterkte riemaandrijving. De riem vervangt de traditionele ketting en loopt over twee tandwielen. Dit zorgt ervoor dat de kracht die je op je pedalen zet effectief wordt overgebracht naarhet achterwiel. De carbon riem weegt minder dan een gemiddelde fietsketting. Deze riem loopt altijd even soepel, maakt niet uit onder welke fietsomstandigheden je fietst. Dit komt mede doordat je nu geen metalen delen van de ketting hebt die tegen elkaar aan schuren en normaal zorgen voor energieverlies. Lees meer over de Gates Belt Drive

Elektrische fietsen zijn gemiddeld zwaarder dan gewone fietsen. Dat ligt deels aan het gewicht van de motor en de accu, maar ook aan het feit dat zwaarder materiaal nodig is. Door de kracht die wordt uitgeoefend is het noodzakelijk dat sommige delen versterkt en verzwaard moeten zijn. Toch kun je, door te kiezen voor licht materiaal zoals carbon, het gewicht verlagen. Ook door het kiezen van de juiste componenten kun je het gewicht van je elektrische fiets verder verlagen.

Kenteken en verzekering
Zelfrijdende e-bikes en Speed-pedelecs tot 45 km/h gelden als motorvoertuig. Daarom is een kenteken en verzekering verplicht. Als je, op deze fiets, op de openbare weg wordt aangehouden en je hebt geen, of een verkeerd gemonteerd kenteken en/of geen verzekering dan kun je een boete krijgen.

Gewone elektrische fietsen hebben geen verzekeringsplicht. Een diefstalverzekering is wel aan te raden.

Bandenprofiel
Zelfrijdende e-bikes en speed pedelecs moeten een bandenprofiel van meer dan 1 mm hebben, bij minder dan 1 mm kun je een boete krijgen. Zorg daarom voor goed en tijdig onderhoud van je e-bike.

Alcohol in het verkeer
Alcohol en verkeer gaan niet samen. Als fietser neem je deel aan het verkeer en ben je dus strafbaar als je teveel alcohol hebt gedronken. Word je aangehouden met teveel alcohol op dan volgt in ieder geval een boete.

Volgens de verkeerswet mag je met normale pedelecs, dus e-bikes met trapondersteuning tot 25km/h, een kinderaanhanger trekken.

Geen resultaten gevonden. Probeer een andere zoekterm.
* Aan deze antwoorden kunnen geen rechten worden ontleend.

Dealers bij jou in de buurt