Een groot aantal van onze fietsen is uitgerust met Shimano naafversnellingen. Shimano heeft verschillende naafversnellingen, onze elektrische fietsen zijn vooral voorzien van 5, 7, 8, 10 of 12 versnellingen. In dit blog lichten wij de Shimano Nexus 5 versnellingsnaaf uit: de eerste naaf speciaal voor e-bikes.

Waarom is deze versnellingsnaaf speciaal voor elektrische fietsen?
De Shimano Nexus 5 versnellingsnaaf is het nieuwste model van Shimano. E-bike motoren worden steeds krachtiger en daar hebben de versnellingsnaven vaak onder te lijden. De nieuwe 5 versnellingsnaaf is veel duurzamer dan de al bestaande naven, dit komt doordat alle interne onderdelen groter, sterker en robuuster zijn gemaakt.

Zijn 5 versnellingen niet te weinig?
De naaf heeft minder versnellingen omdat er bij een e-bike veel minder behoefte is aan (veel) versnellingen. Je ziet vaak dat er niet meer dan 3 versnellingen worden gebruikt, vaak zelfs maar 1 of 2 versnellingen. Dit omdat de motor zo krachtig is en je vaak binnen no-time al tussen de 20 en 25 km per uur fietst. Het gaat bij de versnellingen van een e-bike dan ook meer om het verschil tussen de lichtste en zwaarste versnelling, ook wel het bereik van de naaf genoemd. Dit is bij de Nexus 5 bijvoorbeeld groter dan de Nexus 7 ondanks dat hij 2 versnellingen minder heeft.

Wat is het verschil met de andere naafversnellingen?
Bij de 3, 7 en 8 versnellingsnaven komt het vaak voor dat deze minder goed schakelen op e-bikes. Dit is vooral het geval wanneer er ‘onder belasting’ wordt geschakeld, dit betekent dat je zelf trapt en/of je motor aan staat (en dus ook kracht geeft). De motor is hierin vaak een lastig aspect voor de versnellingsnaaf, oftewel de motor kan dit niet altijd goed aan. Hierdoor gebeurt het regelmatig dat de naaf niet schakelt op het gewenste moment. Met de Nexus 5 is dit totaal anders, deze kan namelijk wel onder belasting schakelen. Bij de Shimano Nexus 7 naafversnelling worden vaak de 3e, 4e en 5e versnelling gebruikt, maar tegelijkertijd merk je ook veel weerstand in deze versnellingen. 

Het schakelbereik
Een groot verschil met de andere naaf versnellingen is dat bij de Shimano Nexus 5 de afstand tussen de versnellingen even groot is, dit is bij de andere naven niet het geval. Het totale bereik (hoeveel % de zwaarste versnelling zwaarder is dan de lichtste versnelling) is 263%. Dit betekent dat de de lichtste versnelling 2.63 omwentelingen meer maakt dan de zwaarste versnelling. Bij de Nexus 7 is dit bijvoorbeeld 244% en bij de Nexus 8 is het schakelbereik 307%.

De voordelen

  • Sterker en duurzamer dan andere Nexus versnellingen
  • Betere schakelprestaties voor middenmotor
  • Efficiënter schakelbereik door de zwaardere overbrenging
  • Geschikt voor stadsritten als fietstochten door heuvelachtig terrein

Pegasus & Shimano Nexus 5
Bij Pegasus hebben we een aantal e-bikes uitgerust met de Shimano Nexus 5. Dit zijn de Ravenna EVO 5, Ravenna EVO 5 Belt, Premio EVO 5 Lite Comfort & de Savino EVO 5 Performance. Wil je zelf ervaren hoe dit fietst? Plan nu een proefrit in bij jouw lokale dealer!

E-bikes met een 5 versnellingsnaaf

Ravenna EVO 5

vanaf € 3.349,00
unisexdames lage instapheren
Kies jouw frametype
unisex
dames lage instap
heren

Ravenna EVO 5 Belt

vanaf € 3.549,00
herendames lage instap
Kies jouw frametype
heren
dames lage instap

Premio EVO 5 Lite Comfort

vanaf € 3.549,00
dames lage instapdames lage instapheren
Kies jouw frametype
dames lage instap
heren

Savino EVO 5 Performance

vanaf € 3.449,00
herenherendames sportiefdames sportiefdames lage instapdames lage instap
Kies jouw frametype
heren
dames sportief
dames lage instap