Veelgestelde vragen

Hoe kunnen
kunnen wij je helpen?

Veelgestelde vragen

Door veel mensen wordt het woord e-bike gebruikt voor alle elektrisch aangedreven of ondersteunde fietsen. In het verkeer wordt echter onderscheid gemaakt tussen fietsen en motorvoertuigen. 

Daarom is het belangrijk om onderstaande te weten:
Fietsen met een trapondersteuning met een kracht tot 250 Watt gelden officieel als pedelecs. Het begrip komt uit het Engels „Pedal Electric Cycle“ en beschrijft de soort aandrijving van de fiets, waarbij de berijder zelf trapt om door de elektrische motor ondersteund te worden.  
Pedelecs, of e-bikes van dit soort gelden in het verkeer als fiets.  

Intussen zijn er pedelecs, die dankzij een krachtige ondersteuning zelfs snelheden van 45 km/h kunnen behalen. Dit worden ook wel de S- of Speed-pedelecs. Zij vallen, samen met de zelfrijdende e-bikes en elektrische scooters volgens de verkeerswet onder motorvoertuig. 

E-bikes met een trapondersteuning tot 25 km/h, gelden volgens de verkeerswet als ‘normale’ fiets en hebben daardoor geen helmplicht, rijbewijs en verzekeringsplicht.

Zelfrijdende e-bikes en S-pedelecs, die tot 45 km/h rijden, gelden als motorvoertuig. Het rijden op deze voertuigen is alleen toegestaan met brommerrijbewijs. Velen hebben dat automatisch bij hun gewone rijbewijs. Een goedgekeurde helm evenals een verzekering en kenteken zijn verplicht.

Een e-bike met trapondersteuning tot 25 km/h geldt juridisch als fiets, indien mogelijk, moet met een e-bike op het fietspad gereden worden. Zelfrijdende e-bike en S-pedelecs tot 45 km/h gelden als motorvoertuig, voor hen geldt de verkeerswet. De uitzondering is als door verkeersborden wordt aangegeven dat deze categorie gebruik mag maken van het fietspad.

Voor fietsen en e-bikes gelden eisen als op de openbare weg gereden wordt:

  • Een witte lamp voor
  • Een rood achterlicht achter
  • Een witte reflector voor
  • Een rode reflector achter (niet hoger dan 600 mm)
  • Reflecterende banden
  • Goed werkende rem(men)
  • Twee stroeve pedalen, met reflectoren
  • Goed werkende bel

De verlichting moet voldoen aan de wettelijke eisen en ingeschakeld zijn in het donker.

Over het algemeen kan de techniek van de e-bike goed tegen kou, de prestatie van de accu en daarmee de actieradius wordt wel negatief beïnvloedt. Wij adviseren om de accu te bewaren in een ruimte waar het 10 tot 20 graden is. Lagere temperaturen kunnen de accu tijdens het opladen beschadigen.

Je kunt jouw e-bike het hele jaar gebruiken. Als je liever een pauze neemt in de winter, dan adviseren wij de accu uit de fiets te nemen, de fiets goed schoon te maken, te drogen en daarna met een onderhoudsspray behandelen. Stal je e-bike in een droge ruimte met constante temperatuur. Laadt de accu 50-70% op en bewaar hem op een droge vorstvrije plaats. Haal de oplader uit het stopcontact.

En dan nog een tip: 
Maak een notitie in je agenda om in de eerste week van januari de accu nogmaals 50-70% op te laden en de banden op te pompen. Dan kun je in het voorjaar de e-bike goed voorbereid uit zijn winterslaap wekken.

Dankzij moderne lithium ion technologie, hoef je niet meer bang te zijn voor het ‘Memory Effect’. Vroeger zorgde het gedeeltelijk opladen van een accu voor het afnemen van de capaciteit, nu wordt het zelfs door experts aangeraden om je accu niet helemaal op te laden. Daarom is het mogelijk binnen een of twee uur, bijvoorbeeld in de middagpauze, de actieradius van jouw e-bike te verhogen.

In het algemeen kun je de e-bike net zoals een normale fiets transporteren. Alhoewel een dakdrager, door het hogere gewicht, geen goede optie is. Geschikter is een trekhaakdrager, waarbij we adviseren om de accu uit de houder te halen en in de auto te leggen.

Afhankelijk van het stroomtarief en de grote van de accu, kost het tussen de 8 en 10 cent. Berekend over 100 km ben je met 10 cent uiterst goedkoop onderweg.

De capaciteit van de accu (Wh) is een combinatie van twee waarden: in de eerste plaats de spanning (Volt), die variërend 26V (bij oudere modellen), 36V of 48V bedraagt, en ten tweede de Ampère uren (8 Ah, 10 Ah, 11 Ah, 12 Ah, 15 Ah, 17 Ah,...). De vermenigvuldiging  van beide waarden geeft de opgeslagen energie in de accu aan bv. 36V x 11 Ah = 396 Wh.

Vele factoren hebben invloed op de actieradius van een accu: naast het aandeel in klimmen en dalen tijdens de fietstocht, is de druk in de banden belangrijk, alsmede het totale gewicht  van de e-bike en de berijder.

De verschillende aandrijfsystemen bieden over het algemeen een aantal niveaus van ondersteuning: hoe meer ondersteuning, hoe minder actieradius. Ook spelen de weersomstandigheden en de gekozen versnelling een belangrijke factor in de totale actieradius van de accu.

Enkele systemen bieden de mogelijk om energie terug te winnen en daardoor de actieradius te vergroten. Dit geldt niet voor middenmotoren. De aangegeven waarde van de fabrikant moeten aangehouden worden. De actieradius van moderne accu systemen bedraagt gemiddeld tussen 80 – 100 km.

De lithium-ion accu, die in de meeste e-bikes gebruikt worden, hebben niet alleen een lange levensduur,  ze zijn ook milieuvriendelijker en lichter dan haar voorgangers. Bovendien hebben ze een opslagcapaciteit van tot wel 180 Wh/kg en het vroeger gevreesde ‘Memory Effect’, komt bij de actuele modellen niet meer voor. Daarom kan en mag de accu ook opgeladen worden als de accu nog niet helemaal leeg is.

De meeste fabrikanten geven aan dat de accu 700 tot 1000 keer opgeladen kan worden, voordat de accu merkbaar aan kracht inboet. Het opladen van een halfvolle accu geldt als een halve laadcyclus. Bij een gemiddelde actieradius, van ongeveer 80 km, betekent dit dat je met de e-bike tussen de 56.000 km en 80.000 km kan rijden.

Belangrijk: gebruik alleen het originele oplaadapparaat.

Opladen kan direct via de e-bike. Bij de meeste modellen kan de accu echter ook uit de fiets gehaald worden en op een andere plaats worden opgeladen. De optimale temperatuur om de accu op te laden ligt tussen de 10 en 20 graden. Verwarmde ruimtes zijn het meest geschikt om accu’s te bewaren.

Volgens de verkeerswet valt een e-bike onder een fiets en mag een kinderaanhanger getrokken worden. Voor zelfrijdende e-bikes en Speed-pedelecs is dit verboden.

Kenteken en verzekering
Zelfrijdende e-bikes en Speed-pedelecs tot 45 km/h gelden als motorvoertuig. Daarom is een kenteken en verzekering verplicht.  Als deze categorie op de openbare weg aangehouden wordt zonder kenteken en/of verzekering of met een verkeerd gemonteerd kenteken dan kun je een boete krijgen. 

Gewone e-bikes hebben geen verzekeringsplicht. Een diefstalverzekering is wel aan te raden.

Bandenprofiel
Zelfrijdende e-bikes en speed pedelecs moeten een bandenprofiel van meer dan 1 mm hebben, bij minder dan 1 mm kun je een boete ontvangen. Zorg daarom voor goed en tijdig onderhoud van je e-bike.

Alcohol in het verkeer
E-bikes met trapondersteuning tot 25 km/h gelden als fiets. Als je aangehouden wordt met teveel alcohol op kan een boete of zelfs meer volgen. Dat geldt natuurlijk des te meer bij zelfrijdende e-bikes en speed pedelecs. Alcohol en verkeer gaan niet samen.

E-bikes zijn gemiddeld zwaarder dan fietsen. Voor een deel ligt dat aan het gewicht van de motor en accu, maar de krachten die bij een e-bike uitgeoefend worden hebben tot gevolg dat verschillende delen worden versterkt en verzwaard. Toch kun je door te kiezen voor licht materiaal, net zoals bij een gewone fiets, het gewicht te verlagen. Ook door het kiezen van de juiste componenten kun je het gewicht van je e-bike verder verlagen.

Geen resultaten gevonden. Probeer een andere zoekterm.

* Aan deze antwoorden kunnen geen rechten worden ontleend.