Veelgestelde vragen

Hoe kunnen wij je helpen?

Veelgestelde vragen

Een elektrische fiets is een fiets met elektrische ondersteuning. Zowel de e-bike als een pedelec zijn elektrische fietsen. Maar, ze verschillen wel degelijk van elkaar.

De pedelec
De pedelec is een fiets waarbij je zelf nog moet fietsen. Middels trapondersteuning wordt je tijdens het fietsen geholpen. Een sensor meet je trapsnelheid of je trapkracht, de fietscomputer zorgt er vervolgens voor dat je precies de juiste ondersteuning krijgt. Deze fietsen mogen tot 25km/h ondersteuning geven.

De e-bike
De e-bike is een fiets waarbij je in principe zelf helemaal niet hoeft te trappen. De snelheid regel je door een gashendel of een knop. Je kunt meetrappen als je wilt, maar dit maakt qua snelheid geen verschil. Het grootste verschil tussen de pedelec en de e-bike is dat de pedelec wordt gezien als fiets, terwijl de e-bike wordt gezien als een motorrijtuig. Uitzonderin hierop zijn die nieuwe S- of Speed-pedelecs die snelheden tot 45 km/h kunnen halen. Deze vallen volgens de verkeerswet ook onder motorrijtuigen.

Een elektrische fiets met een trapondersteuning tot 25 km/h, geldt volgens de verkeerswet als ‘normale’ fiets en hebben daardoor geen helmplicht, vereisen geen rijbewijs of verzekeringsplicht.

Zelfrijdende e-bikes en S-pedelecs, die tot 45 km/h rijden, gelden als motorvoertuig. Het rijden op deze voertuigen is alleen toegestaan met een brommerrijbewijs. Velen hebben dat automatisch bij hun gewone rijbewijs. Een goedgekeurde helm evenals een verzekering en kenteken zijn verplicht.

Een elektrische fiets met trapondersteuning tot 25 km/h geldt juridisch gezien als fiets. Je moet met een elektrische fiets dus, voor zover mogelijk, op een fietspad rijden.

Voor Speed pedelecs gelden de volgende regels:

  • 45 km/h op de rijbaan
  • 30 km/h op het bromfietspad binnen de bebouwde kom
  • 40 km/uhop het bromfietspad buiten de bebouwde kom

De uitzondering is als door verkeersborden wordt aangegeven dat deze categorie gebruik mag maken van het fietspad.

Voor (elektrische) fietsen gelden eisen als op de openbare weg gereden wordt:

  • Een witte lamp voor
  • Een rood achterlicht achter
  • Een witte reflector voor
  • Een rode reflector achter (niet hoger dan 600 mm)
  • Reflecterende banden
  • Goed werkende rem(men)
  • Twee stroeve pedalen, met reflectoren
  • Goed werkende bel

De verlichting moet voldoen aan de wettelijke eisen en ingeschakeld zijn in het donker.

Over het algemeen kan de techniek van de elektrische fiets goed tegen warmte en kou. Maar de prestaties van de accu en daarmee de actieradius wordt wel negatief beïnvloed als het superwarm of superkoud is. Wij adviseren om de accu te bewaren in een ruimte waar het 10 tot 20 graden is. Laat je fiets met een accu dus niet in de volle zon staan, en haal bij vrieskou je accu gewoon even van de fiets.

Natuurlijk kan je accu tegen regen, maar dagelijks volledig nat laten regenen raden we niet aan. Zet je fiets overdekt of neem je afneembare accu mee naar binnen.

Je kunt jouw elektrische fiets het hele jaar door gebruiken. Hou je wel het profiel van je banden en je bandenspanning in de gaten? Dat rijdt op gladde en natte wegen net wat veiliger!

Je kunt je elektrische fiets het hele jaar door gebruiken. Als je toch liever een pauze neemt in de winter, dan adviseren wij de accu uit de fiets te nemen, de fiets goed schoon te maken, te drogen en daarna met een onderhoudsspray behandelen. Stal je elektrische fiets in een droge ruimte met constante temperatuur. Laadt de accu 50-70% op en bewaar hem op een droge, vorstvrije plaats. Haal de oplader uit het stopcontact.

Extra tip:
Maak een notitie in je agenda om in de eerste week van januari de accu nogmaals 50-70% op te laden en de banden op te pompen. Dan kun je in het voorjaar de elektrische fiets goed voorbereid uit zijn winterslaap wekken.

Dankzij moderne lithium ion technologie, hoef je niet meer bang te zijn voor het ‘Memory Effect’. Vroeger zorgde het gedeeltelijk opladen van een accu voor het afnemen van de capaciteit, nu wordt het zelfs door experts aangeraden om je accu niet helemaal op te laden. Daarom is het mogelijk binnen één of twee uur, bijvoorbeeld in de middagpauze, de actieradius van jouw elektrische fiets te verhogen.

Over het algemeen kun je de elektrische fiets op dezelfde manier als een normale fiets transporteren. Alhoewel een dakdrager geen goede optie is omdat elektrische fietsen een stuk zwaarder zijn. Geschikter is een trekhaakdrager, waarbij we adviseren om de accu uit de houder te halen en in de auto te leggen.

Afhankelijk van het stroomtarief en de grootte van de accu, kost het tussen de 8 en 10 cent om jouw accu op te laden. Berekend over 100 km ben je voor 10 cent dus uiterst goedkoop onderweg.

De capaciteit van de accu (Wh) is een combinatie van twee waarden: in de eerste plaats de spanning (Volt), die variërend 26V (bij oudere modellen), 36V of 48V bedraagt. Ten tweede de Ampère uren (8 Ah, 10 Ah, 11 Ah, 12 Ah, 15 Ah, 17 Ah,...). De vermenigvuldiging van beide waarden geeft de opgeslagen energie in de accu aan bv. 36V x 11 Ah = 396 Wh.

Verschillende factoren hebben invloed op de actieradius van jouw fiets. De actieradius vermindert door:

  • Veel hoogteverschillen tijdens de rit.
  • Een te lage bandenspanning.
  • Veel gewicht. Denk aan bestuurder, bagage, passagier.
  • Verkeerd gebruik van de versnellingen.
  • Vaak remmen en opnieuw starten
  • Hoge gewenste ondersteuning. Hoe meer ondersteuning wordt gevraagd, hoe kleiner de actieradius is.
  • Weerstomstandigheden: kou zorgt voor een kleine actieradius.

Enkele systemen bieden de mogelijk om energie terug te winnen en daardoor de actieradius te vergroten. Dit geldt niet voor middenmotoren. De aangegeven waarde van de fabrikant moet aangehouden worden. De actieradius van moderne accu-systemen bedraagt gemiddeld tussen 80 – 100 km.

In de meeste fietsen wordt een lithium-ion accu gebruikt. Die hebben niet alleen een lange levensduur, ze zijn ook milieuvriendelijker en lichter dan haar voorgangers. Bovendien hebben ze een opslagcapaciteit van tot wel 180 Wh/kg en hebben ze geen last van het voorheen gevreesde ‘Memory Effect’. Daarom kan en mag je de accu ook opladen als hij nog niet helemaal leeg is.

De meeste fabrikanten geven aan dat de accu 700 tot 1000 keer opgeladen kan worden, voordat de accu merkbaar aan kracht inboet. Het opladen van een halfvolle accu geldt als een halve laadcyclus. Bij een gemiddelde actieradius, van ongeveer 80 km, betekent dit dat je met de elektrische fiets tussen de 56.000 km en 80.000 km kan rijden.

Belangrijk: gebruik alleen het originele oplaadapparaat.

Opladen kan direct via de elektrische fiets. Bij de meeste modellen kan de accu echter ook uit de fiets gehaald worden en op een andere plaats worden opgeladen. De optimale temperatuur om de accu op te laden ligt tussen de 10 en 20 graden. Verwarmde ruimtes zijn het meest geschikt om accu’s te bewaren.

Volgens de verkeerswet mag je met normale pedelecs, dus e-bikes met trapondersteuning tot 25km/h, een kinderaanhanger trekken. Voor zelfrijdende e-bikes en Speed pedelecs met snelheden tot 45 km/h, is dit niet toegestaan.

Kenteken en verzekering
Zelfrijdende e-bikes en Speed-pedelecs tot 45 km/h gelden als motorvoertuig. Daarom is een kenteken en verzekering verplicht. Als je, op deze fiets, op de openbare weg wordt aangehouden en je hebt geen, of een verkeerd gemonteerd kenteken en/of geen verzekering dan kun je een boete krijgen.

Gewone elektrische fietsen hebben geen verzekeringsplicht. Een diefstalverzekering is wel aan te raden.

Bandenprofiel
Zelfrijdende e-bikes en speed pedelecs moeten een bandenprofiel van meer dan 1 mm hebben, bij minder dan 1 mm kun je een boete krijgen. Zorg daarom voor goed en tijdig onderhoud van je e-bike.

Alcohol in het verkeer
Alcohol en verkeer gaan niet samen. Als fietser neem je deel aan het verkeer en ben je dus strafbaar als je teveel alcohol hebt gedronken. Word je aangehouden met teveel alcohol op dan volgt in ieder geval een boete.

Elektrische fietsen zijn gemiddeld zwaarder dan gewone fietsen. Dat ligt deels aan het gewicht van de motor en de accu, maar ook aan het feit dat zwaarder materiaal nodig is. Door de kracht die wordt uitgeoefend is het noodzakelijk dat sommige delen versterkt en verzwaard moeten zijn.

Toch kun je, door te kiezen voor licht materiaal, het gewicht te verlagen. Ook door het kiezen van de juiste componenten kun je het gewicht van je elektrische fiets verder verlagen.

Geen resultaten gevonden. Probeer een andere zoekterm.

* Aan deze antwoorden kunnen geen rechten worden ontleend.

Staat jouw vraag er niet tussen?

Heb je vragen over een specifieke Pegasus fiets? Neem dan contact op met de dichtstbijzijnde Pegasus dealer.
Pegasus Dealers