Elektrische fietsen

Elektrische fiets met middenmotor: alle voordelen op een rij

De elektrische fiets met middenmotor wordt steeds populairder. Dat is niet zonder reden, de middenmotor biedt veel voordelen. Bij een keuze voor een nieuwe e-bike is het dan ook verstandig om na te denken over de plaatsing van de motor en welke voor- en nadelen het met zich meebrengt voor jou. 

Middenmotor
Savino EVO 10 CX_Detail_13-bosch-motor.jpg
Middenmotor

Waarom kiezen voor een elektrische fiets met middenmotor?

De motor van een e-bike kan op drie plekken geplaatst worden: in het voorwiel, in het achterwiel of in het midden bij de trapas. 

 

Middenmotor: stabiel en natuurlijk

De naam geeft het al aan: de middenmotor bevindt zich in het midden van de fiets, op de trapas. Deze plaatsing maakt de fiets erg stabiel. De motor ligt laag en tussen de wielen, waardoor het gewicht gelijkmatig verdeeld is en de fiets een goede balans heeft. Het optillen van een elektrische fiets met middenmotor wordt hierdoor een stuk eenvoudiger, hij zal niet snel naar voren of achter kantelen. Deze gewichtsverdeling zorgt ook voor een stabieler gevoel tijdens het fietsen. Waar elektrische fietsen met een voor- of achtermotor een ‘trekkend’ of ‘duwend’ gevoel kunnen geven, drijft de middenmotor via de trappers het achterwiel aan, waardoor de trapondersteuning natuurlijk aanvoelt. Dit werkt en voelt hetzelfde als op een niet-elektrische fiets. 

 

Altijd de juiste trapondersteuning

De middenmotor heeft een krachtsensor die meet hoeveel kracht je uitoefent op de trappers en past de trapondersteuning van je elektrische fiets daarop aan. Zodra je meer druk uitoefent op de pedalen, bijvoorbeeld wanneer je tegen een helling op fietst, zal de fiets meer trapondersteuning geven. Trap je minder hard dan zal de motor ook minder kracht leveren. Stop je met trappen, dan stopt de ondersteuning van de motor volledig. Dit zorgt voor een comfortabele en intuïtieve fietservaring, zoals je dat gewend bent op een normale stadsfiets, maar dan met een duwtje in je rug wanneer jij het nodig hebt. 

 

Keuze in versnellingen

Doordat de motor van een elektrische fiets met middenmotor niet op het achterwiel zit, kunnen verschillende soorten versnellingen gebruikt worden, zoals de naafversnelling of derailleurversnelling. Tevens is het om dezelfde reden ook eenvoudiger om zelf je band te plakken: ook dan zit de motor niet in de weg. 

 

De voordelen van een elektrische fiets met middenmotor

  • Een middenmotor is de beste keuze wanneer je gaat voor comfort en balans.

  • Het gewicht van de elektrische fiets is gelijkmatig verdeeld.

  • Door de trapkrachtsensoren heb je altijd passende ondersteuning, die aansluit bij jouw inspanning. 

  • Zowel naafversnelling als derailleurversnelling is mogelijk.

  • De motor is weggewerkt in het frame tussen de trappers. 

 

De nadelen van een elektrische fiets met middenmotor

  • Bij oudere elektrische fiets modellen met een middenmotor kan de motor meer geluid maken van bij een voor- of achtermotor. Echter, de Bosch motoren van Pegasus zijn nagenoeg geruisloos. Meer weten over de ervaringen van anderen over onze Bosch motoren? Lees dan de testresultaten van de Kieskeurig duurtest.

  • Een e-bike met middenmotor heeft over het algemeen een iets hogere aanschafprijs. Dit komt door de geavanceerde trapondersteuning die je niet terugvindt bij fietsen met een voor- of achtermotor. 

 

Meer weten over de Bosch Middenmotor?

Onze Pegasus e-bikes zijn allemaal voorzien van een Bosch Middenmotor. Twijfel je nog over welke motor het beste bij jou past? We hebben alle Bosch motoren voor je op een rijtje gezet. Bereken eenvoudig de actieradius van de verschillende typen motoren in onze actieradius calculator