E-bike motoren

De evolutie van e-bike motoren en accu’s

De grote populariteit van elektrische fietsen heeft de manier waarop we ons verplaatsen veranderd. E-bikes bieden een milieuvriendelijker en gezonder alternatief voor traditionele brandstof-aangedreven vervoermiddelen. Een belangrijk onderdeel van de evolutie van e-bikes is de ontwikkeling van de elektrische motoren en accu’s die deze fietsen aandrijven. In dit artikel duiken we dieper in de evolutie van deze motoren, van de eerste batterij tot de hyper-efficiënte performance motoren die we vandaag de dag kennen. 

E-bike motoren
2023 pegasus_solero_evo_8f-MGH-10.jpg
Elektrische fiets motoren

De pioniersjaren 

De eerste elektrische fietsen gebruikten loodzuuraccu's, die zwaar en beperkt in capaciteit waren, ook het formaat was aanzienlijk. Deze vroege e-bikes hadden een beperkte actieradius en waren nog niet zo krachtig. Ze werden vooral gebruikt voor korte stadsritten en waren verre van het efficiënte transportmiddel dat we vandaag kennen. 

Opkomst van de Lithium-ion accu

Een grote verandering in de e-bike technologie kwam met de introductie van de lithium-ion accu. Deze accu’s zijn lichter, compacter en bieden veel meer vermogen dan loodzuuraccu's. Ook zijn de accu’s voorzien van een BMS, het Battery Management System. Dit zorgt ervoor dat alle energie in de accu optimaal wordt gebruikt, bijvoorbeeld tijdens het laden. BMS verlengt de levensduur aanzienlijk en het zorgt ervoor dat de motor altijd de optimale energie krijgt. Door deze Lithium-ion accu’s konden fabrikanten elektrische fietsen produceren met een grotere actieradius en betere prestaties. Ook de elektrische motoren werden krachtiger en efficiënter, waardoor het mogelijk werd om gemakkelijk heuvels te beklimmen en langere afstanden af te leggen zonder uitgeput te raken.

Van eerste batterij tot performance motor

Een andere belangrijke mijlpaal in de evolutie van e-bike motoren was de introductie van de middenmotor. In plaats van de motor in het voorwiel of het achterwiel te plaatsen, werd de motor in het midden van het frame geplaatst, dicht bij de trapas. Nieuw was het niet, de eerste e-bikes hadden ook vaak een middenmotor, maar de verplaatsing naar het voorwiel of achterwiel heeft voor een stroomversnelling in de verkoop gezorgd. Onder aanvoering van Bosch werd weer geïnvesteerd in de middenmotor, wat heeft geleid tot het huidige succes, de middenmotor is veruit het meest verkochte type motor.

Een elektrische fiets met middenmotor zorgt voor een betere gewichtsverdeling en een meer natuurlijke fietservaring. Daarbij is het mogelijk een onderhoudsarme naafschakeling en gesloten kettingkast te plaatsen, dit is bij een achterwielmotor met schakeling niet mogelijk. Vaak levert de middenmotor meer koppel, waardoor e-bikes beter presteren op heuvelachtig terrein. Ook ontwikkelt de middenmotor minder warmte. Dit is een groot voordeel omdat de prestaties van een e-bike motor snel dalen wanneer deze opwarmt.

De laatste jaren zijn de motoren kleiner, stiller en efficiënter geworden. De performance motoren van vandaag de dag combineren kracht en efficiëntie, waardoor ze meer vermogen kunnen leveren dan hun voorgangers. Daarnaast zijn ze lichter, compacter en bieden deze elektrische motoren geavanceerde functies voor een betere fietservaring. Elektrische fietsen zijn hiermee een aantrekkelijke optie geworden voor zowel woon-werkverkeer als recreatieve fietsers.

Ervaar het zelf tijdens een proefrit

Bij Pegasus hebben we e-bike modellen met verschillende elektrische motoren van Bosch, zoals de Bosch Active Line en de Bosch Performance Line. Ontdek welke e-bike motor het beste bij jou past tijdens een proefrit bij een Pegasus dealer bij jou in de buurt. Zo kun je zelf het fietsgemak van de hedendaagse e-bikes met de nieuwste elektrische motoren ervaren.